KAMPUNGKU SUDAH BERJAYA

ASSALAMUALAIKUM DAN HAI...
Ingat tak masa kecik2 dulu kat tv selalu tayang lagu tu..Nak makcik nyanyi ke??Ehem..ehem..Baiklah..
Kampungku sudah berjaya..
Pembangunan sekeliling...
Ada sawah..Ada KERETA PROTON SAGA..
[oke sila sambung sendiri ^_________^]

Korang ada KAMPUNG??Kampung atuk nenek memang takdelah, lahir2 memang dah takde atuk nenek..So, kampung bagi dla rumah mak ayah la..Sebenarnya nak cerita pasal KAMPUNG dla ni..Masa cuti HARI PEKERJA baru ni dla dan MAMA DISHA pusing-pusing la melawat kampung..Dah lama gila tak pusing-pusing kampung ni, so berbekalkan kereta bapak guwe kitorang meneruskan niat murni itu namun dugaan memang selalu ada..Hahaha, dugaanlah sangat..Ingat nak turun jalan-jalan tapi disebabkan DISHA tengah tidur, hujan pun turun rintik-rintik so sempat skodeng dari dalam kereta je..

Aku dengan mama Disha ni memang sejak kecik lagi kenal..Dulu sama-sama tinggal kat Quarters JKR, pastu tak sangkalah masa rumah sendiri siap pun kampung yang sama just dla lagi awal pindah dari beliau tu..Tapi kategori kitorang ni antara yang paling awal..Masa mula-mula dulu penuh dengan HUTAN lagi, KELAPA SAWIT, POKOK GETAH dan juga binatang-binatang yang tidak ingin kitorang jumpa antaranya encik snake plate yang selalu mengacau hidup aku dan VAVI ! Wohoooo, VAVI ni memang aku tak pernah jumpa tapi ayah selalu terserempak masa nak pergi masjid..Scary gila kot!

Ingat dulu aku kenal semua penduduk kampung ni, mak ayah, anak beranak, kambing sape, memang semua kenal..Tak rasa jakunlah masa sebut nama pakcik tu pakcik ni dan hubungan agak eratlah time tu..nak buat camne, rumah bape kerat je ada time tu..Dulu happening gila kot, keje asyik main je, masuk hutanlah, kejar sana kejar sini..Memang patut slim world badan ni..Tapi sekarang ni nak tunggu happening kena tunggu time RAYA, dah anak muda ramai berhijrah ke kota termasuklah aku ni haaa..Kitorang kan susah sikit nak pindah balik negeri sendiri, so bekerjalah kat mana-mana pun asal gaji masyuk..hahaha..

Tapi serius sekarang aku dah tak berapa kenal dengan penduduk kampung aku ni walaupun dulu kitorang yang konker..Heheh..Rumah belum siap kitorang yang selalu pergi site visit..Siap buat perbandingan rumah tu dengan rumah ni..Memang bakat nak jadi ARKITEK@ENGINEER dah nampak dah time tu..Dulu kampung ni takde sekolah [sekolah aku agak jauh time tu] even MASJID pun lepas kitorang pindah baru buat maybe sebab jarak nak ke BANDAR 5 MINIT je kot kalau dengan kereta..Sekarang ni dengan perumahannya, memang POKOK GETAH ke apa all gone!

Rumah sape la ni ye??Aku snap dari rumah akak..Teringin nak masuk tengok


Rumah ni kat belakang tu comey, ada 1 bilik tu dia buat ala2 fantasi gitu..wahhhh...

Nampak tak rumah pun semua dah boleh blink2 mata ni...Sebenarnya nak snap masa jalan2 dengan mama Disha sebab ada banyak lagi rumah yang kebaboom, kau suka2 hati je ye snap rumah orang???Pic 2 rumah di atas tu snap masa pergi mengecat kat rumah akak...Rumah akak pun dekat je dengan rumah dla, tak siap lagi tapi InsyaAllah bulan depan siap kot..


kaler macam kete bapak guwe..hahaha...

Tak sabar nak tunggu siap..Dulu setiap kali ada rumah baru mesti tak sabar nak tunggu siap..nak tengok hasil macam mana..

Inilah dia TUKANG CAT yang diimport khas..hehe..OMG!!! Tengok body beliau tu??Hasil makan nasi 4 kali sehari memang macam tu jadinya..Cubalah...InsyaAllah korang dapat badan macam ni..Tapi aku percaya PEMILIHAN CORAK BAJU juga memainkan peranan...Ya, baju itu yang membuatkan aku kelihatan bulat..Aku percaya itu!

Apa yang best lagi ek, hurmmm...kampung dla ada ZOO dan MINI MUZIUM tapi dulu memang bestlah sebab happening dengan pelawat sekarang je dah tukar jadi ZOO BURUNG..Memang tak seronok dah sekarang.Dah lama tak masuk sebenarnya nak2 pulak kedai kraftangan dah pindah kat pintu masuk so kalau nak beli apa2 tak perlulah amik tiket kan..Dan sebelum masuk ke kampung dla ada dua tasik buatan di kiri dan kanan...Dulu ada RESTORAN TERAPUNG  tapi sejak selalu banjir bila NOVEMBER RAIN maka dorang dah tak beroperasi dah..Antara tempat lepak kitorang sebenarnya time petang2..Orang cina rajin berjoging, orang melayu rajin menternak lemak..Tapi aku masih ingat lagi masa bawak balik kawan dari Kedah, dia siap cakap "Eh, rumah hang kat KAWASAN PERANGINANlah..."hahaha...Jangan main2 tau..hehe..Maybe sebab jalan ada bukit2, ada tasik, zoo, muzium, motel tu semua kot..

Rasa macam over panjang dah ni...kau memang suka buat entry panjang2 kan?Sebab tu aku jarang update..hehe..Nak siapkan satu entry amik masa berjam-jam oke...Yelah, cukup jelah kisah kampung saya ni, dahulu dan sekarang..Kampung korang macam mana pulak??Eceh, saya sudahi dengan persoalan itu..Wakaka...

nasi tambah : waktu nak update nak pagi je sekarang..lepas waktu tu dia jadi malas macam ular sawa kekenyangan..

Comments

Gary Asip said…
waahhh..chantek giler rumah gedabak tuh,, saper punyer agaknyer..
kg gary dah maju sket kot, tapi mulut2 org kg tetap macam dulu.. ngumpat je keja,,hohoho..
Annisa said…
cantiknya rumah 1st pic tu, macam best kalau leh design rumah sendiri kan ^_^ atuk nenek dah takde, kampung pun takde orang tinggal dah. tapi rindu masa di kampung, sejuk je rumah kampung kalau tidur malam malam. pastu banyak kenangan time kecik di kampung. atuk nenek ada la buat kteorang dengan sepupu selalu berkumpul. nice entri *(^-^)* take care dLa.
Kak Aya said…
kat mana ni dla? cantik-cantiknya rumah kat situ...
Prettyvrach said…
ijaunyee=)
cantik^___^
lady-D said…
@GaRy™
ngumpat tu dh jd hobi org skang, kat bandar pun sm gak sebenarnya..best kot mengumpat ni..hahaha
lady-D said…
@khairunnisa ♥
tol tu, kat kg mmg sejuk gile nak2 time mlm mmg tido diselubungi selimut la jwbnya..
lady-D said…
@Kak Aya
ni kat kg dla di kelate..rmh org skang mmg sume nak besar gedabak je kan..blink2 tgk
lady-D said…
@miszlullaby
ML suke hijau ye?bumbumg rmh tu pun kaler ijau taw...hihihi..
alexayussida said…
nak balik kampung jugakkkk...hehe
Unknown said…
aku a mcam nak tau je area mane umah ko ni..tapi tak tau jugak/
Awatif ^^ said…
beso giler banglo tuh!!!!

pandai ke cik dla kita cat ni..:D

kaler ijau=ketenangan(LIKE)
cik heroin said…
kg sy lg macam22222. ahahaha, tp xde vavi scarynya ada vavi T.T
Anonymous said…
"Ya, baju itu yang membuatkan aku kelihatan bulat..Aku percaya itu!"

--> bagus, saye suke cara awak berfikir. bagus utk self motivation.. hohoho..
zati embong said…
dLa,rumah jat pun tgh buat dgn chendering tau.dekat je dgn dLa,aci r jat import dLa tukang cat rumah.haha
Aleen Aiden said…
pergh,bumbung pon da bertingkat2!hu3
puteri ain said…
lawaaanyaaaa rumahhh !!
Izyan Masri said…
OH MANGAI.RUMAH KAT KG BESAR MCM TU ?NAK TERKEJUT JAP
Santan Berlada said…
cantik2 umah kat sane...
umah dila kompom canteq juga...^^
Santan Berlada said…
*ayunye duduk bersimpuh...^^
welcome...
sharing is caring...^^
amboi !! lawa gilooo !!!
zulkoa said…
aku pernah jadi kuli ngecat rumah aku..sebijik camni!..bes gilo..haha
Far8 budak baik said…
ak kat kmpugn dulu..
bukan jumpe binatang je..
jumpe hantu siap..hahaha
weh weh..lawa rumahh tuu..
cayalahh..nnti cat rumah aku pulak
ehhh =p
ain zuraini said…
huhu kg dla kelate kat mane??
Unknown said…
hahah..suke tgk gambar badan pekerja tuh...tembam molek!!!hahaha
Anonymous said…
oh... bilakah aku akan ada rumah sedemikian punya besau? huk3
Daddylicious said…
orang berduit,besar lah rumah mereka kan...
amny said…
ehhhh..yang atas tu rumah amnii..npe ade dlm blog nii..ahahaha
Anati Soki said…
fuh!!!! rumah 1st tuh!!!! seyes menatap hati!!!!!!
Gayahspears said…
pergh.... pandai ko cat umah ya dyla..huhu..

wey aku da aktif berbelog ni, rindu aku tak??? sila terjah blog alyaamor ya...huhu
adan said…
kg sy biasa2 je.. ahaha.. besr2 la rumah kat rumah akak DLA.. mesti rumah akak DLA besar gak kan..
anie,Nagoya said…
bestnya kg d_la.kg kkanei msh kekal lagi pokok getah.tp umah2 semua dah byk berubah le.tp tak de muzium atau mini zoo.nnt le kalo kkanie jd ketua kg nnt.ahakkk...
Nik said…
wah..cantik giler rumah pertama dia.besar tu.apa la yag ade kat dalam yea.hehe
Asri Alam said…
majulah kampungku, malaysia oh tanah airku~

best la rumah berjiran mcm tu. boleh teropong jiran. rumah parents aku dekat kampung tu stand alone ja tanpa jiran sekeliling. sepi
JD Jen said…
ko tau x dla? dalam kite x suka sang VAVI kan, mereka2 ini sebenarnye sumber inspirasi tau? siap amik nama sebagao model lagik..tp bukan VAVI laa, dia tukar jadi VIVA! kahkahkah!
megat isa said…
waaah dasat kampung ko.