OvER fAt ??!!??

Yeahhh..Hari yg di nanti2 telah pun tiba...
Setelah aku dan Nor lengkap berpakaian sukan kami pun berjalan la ke kantin tuk breakfast..Menu kitorang di sponsor oleh Inspen..Tepuk2..

TENKIU INSPEN..TENKIU INSPEN..TENKIU INSPEN..

Menu yg kitorg pilih adalah hanya semangkuk cornflakes + honey star makan dengan susu..Aku amik sket jer sbb perut ini tidakla begitu menggemari susu..Sebenarnya mmg x minum susu pun..Tp susu kat Inspen ni rsnye ok sket...Telan jerlah, nanti kang collapse x pasal2..

Lepas bekpes, cam biase g register dulu, byr yuran 25henggit pastu amik file pastu masuk kelas kat Dewan Sri Delima..Selepas diberi taklimat aktiviti kecergasan fizikal oleh pegawai inspen selama 30 minit, maka dengan ini kami rakyat mesia berikrar...bla..bla...bla..

So kitorg pun gerak ler ke dewan badminton tuk sesi PENILAIAN TAHAP KECERGASAN DIRI yang dikendalikan oleh En.Ahmad Firdaus Nurullah B. Rasedee...Turut memeriahkan dan menceriakan suasana ialah kehadiran fasilitator2 dari AKADEMI SUKAN UPM seramai 11org..Setelah diberi penerangan secukup rase maka bermulalah sesi tersebut di mana kami dibahagikan kepada 6 kumpulan..

Group aku kene buat 'BROAD JUMP' dulu..Paling jauh aku dapat buat 155cm jer tp tu dah melebihi ketinggian aku dah 2..Which is ok laaa..Senak gak perut ni lumpat2, sbb testnye saje 2,3 kali..

Ujian ke2 plak ialah 'BACK STRENGTH TEST'.. X puas ati sgt just dapat tarik 33kg jer..huhu..Ekceli nak wat yg ni kene taw care baru bleh dapat banyak kilo..Tp oklah, banyak lg test lain kene wat...Wat yg terbaik test lain plak..

Ok, kendian...'HANDGRIP STRENGTH TEST' plak..Yang ni tangan kite kene genggam kuat2 benda alah 2..X banyak pun, dapat genggam sampai 13.9kg jer..

Test yg seterusnya adalah 'SIT AND REACH TEST'..Kite kene tolak benda alah 2 sejauh yg kite bleh tp kaki xleh bengkok rrr..Badan ni dah keras semacam dah semenjak-menjak x blaja TAEKWON-DO neh..Dah x lembut dah..Dapat reach sampai 7.6cm jer.

Yang seterusnya '7 STAGE ABDOMINAL STRENGTH TEST'..Yg ni mcm wat sit up la tp 7 jenis gaya..Dapatla sampai tahap 5 jer..Tahap ke6, kepala jer terangkat(sbb ade beban 2.5kg kat blkg kepala), badan dah xleh angkat dah..Perut pun dah rs sakit..So surrender sampai thp tu jerlah..

Pastu kitorg kene wat SEMO AGILITY TEST, yakni lari cross line..Masa yg dpt aku catat adalah 15.18sec..Bolehlaaaa

Yg paling aku seram sejuknye bile 'IN BODY TEST'..Giler betul aku punyer result..Bikin malu betol...Ade ke patut aku nye 'BODY FAT MASS' terover sudah...Argghhh tidakkkkk...Ok, let me xplain more details about my body composition..Aku nye NORMAL RANGE WEIGHT ialah dari 39.1-52.9..Berat aku 47.7kg, which is normal la..Skeletal Muscle Mass aku langsung x mencapai piawaian..Sepatutnya aku kene reach antara 17.1-21.0 but aku nye just 14.8 jer..Bnyk lg 2 kene meMUSCLEkan badan aku ni..
Yang paling aku x dpt time bile baca result BODY FAT MASS ku..
Macam ne aku nye sampai dapat 19.1 padahal normalnya just dari 9.2-14.7 jer...
Banyak 2 terlebey beb..Kwn2 aku plik tgk result aku..
Tgk body xler kembang mane pun tp camne leh over fat..Adakah mesin 2 yg salah???Mula la 2 nak wat spekulasi cam2..tapi setelah aku bc details kat bawah mmg logik la gak, badan nmpk kecik tp over fat..
Sebabnye aku punye 'TOTAL BODY WATER', 'PROTEIN', 'FAT FREE MASS' & 'MINERAL' sume x ckp..Teruk gak bdn aku ni, walaupun every week g jog, jalan sane jalan sini tp msh byk kene topup n reduce..Walaupun BMI aku normal tp xde makne gak bile kandungan bdn x normal..T_T..

Lepas Jumaat kitorg sambung blk test2 yg belum selesai...Aku nye 'WHOLE BODY REACTION samada visual @ audio agak baik gak..Yg ni puas ati tp lupe nk catit result die..heee..

then kene lompat tinggi2 plak atau lam bahasa stendet nye 'VERTICAL JUMP TEST', yg ni pun ok gak result...Lupe gak nak catit result nye..heee

Last but not least, '20METER SPRINT TEST', iaitu pecut 20meter..ms yg aku dapat catat adalah 4.09saat...Biase jer kot..Best tg budak laki lari, gile laju siot..best2..So tamatla bagi sesi penilaian tahap kecergasan diri..

Disebabkan waktu msh awal lg, so aku, nor, kak yam n kak ila decide nak g jog kat padang dulu..1st time jog kat Inspen, lawa gak pemandangan kat c2..So, pelagi...snap shot la...heheh..

Selepas 2,3 kali round(kak yam terbaek r, bleh round 5kali siot-wa tabik spring r kat kak yam), Nor ajak wat poco2 plak..Kak yam mmg ckp sporting, trus setuju..Lepas 2, Ynie yg jog kat c2 pun join 2gether-gether gak..Kak ila jer tak join, pergi minum kat cafe ngan anak die..Tgh syok poco2, tetibe ade 2org lelaki naik mtr datang kat kitorang..Guess what???Diorg benti amik gambar kitorang tgh poco2...Kitorg plak muke slamber jer, biar jer dorg amik gambar..Tetiba rase glamer..heheh..

Lebih kurang kul 5.30 baru balik bilik selepas pekena nescafe..Kepala mula rs nyut2, baru perasan arini terlambat minum nescafe, terlebey aktif plak...Malam ade class lg...Ms aku nak g class mlm 2 baru perasan yg spek aku xde dalam paper bag...Alamak, tercicir katner la agaknye..

Malam ni sure blur tgk OHP, dgn migrain yg tgh berperang kat dlm kepala, mata plak kelabu asap..Arghhhh...Tp class malam 2 mmg best, bincang psl topik 'Penyalahgunaan Ubat-Ubatan & Kecedaraan Akibat Aktiviti Kecergasan' by Prof.Madya Dr. Muhammad Nazrul Hakim Abdullah(nama lawa !!). Cume spoil mate x npk pas2 kene migrain plak...Kul brape baru bleh tido mlm 2..Huhu..Dan aku msh tertanya-tanya tentang spek aku...Oh spek, ko kat mane la agaknye???Kat dewan ke kat padang????





Tengoklah betapa lajunye smpai blur gambr..heheh
[Broad Jump]



Tarik jgn x tarik [Back Strength]



Hand Grip.
Semacam jer kak nor tgk..hehe [tdg biru]



Tolak lg Farra..Jerit K'Yam..[Sit & Reach]



Isk..Isk...



Aik, mane pgi muke nor nie???



Kat belakang 2 dorang tengah wat SEMO



Tengah bratur nak check my whole body composition..
Scary...

20m sprint test



Wif Muaz, anak K'Ila yg maloe2 kucen kununnye


Ske sgt lps dpt result..heheh


Sunuk sangat dpt naik benda ni..


hermmmmmmmmm....Rs xnak blk...



Best sangat..


Aksi terlebih cergas...


Makan budakkk !!! Grrrrr



Peluk pokok jer laaa

Comments