Dah 5 tahun, KES BELUM SELESAI !

Hohoho..Merry Xmas kepada yang merayakannya terutama buat MUMMY NEMO[ELLEN]...Semoga hepi2 yer bersama family..Oke, aku nak cite kisah 5 tahun yang lalu ni..Kalo tibe jer xmas mesti aku tingat punye kes itu..So, maaf kalo entry ni panjang..ni kan kisah sepanjang 5 tahun..hee~~

5 Tahun lalu, aku keje kat kedai henset..Disebabkan aku ni kununnye very setia dan boleh dipercayai maka segala urusan bukak tutup kedai, wat akaun sume aku yang uruskan..Pendek kata bos aku x risau la kalo beliau tu bercuti..Banyak kali jugakla bos aku selamba jer bercuti tapi biasanya beliau akan selalu la kol tanya pasal sales sume2..So, masa xmas 5 tahun lalu bos aku balik ipoh..Maka tinggallah aku dan sorang lagi staf.

Kejadian lepas waktu zohor..customer x ramai, yelah time cuti..Kedai pun banyak tutup..Kat area kedai aku just 3,4 kedai jer bukak, maka sangat2 sunyi la keadaan kawasan tu..Kemudian datang 2 ORANG LELAKI siap berhelmet tapi aku x syak ape2 la then mintak nak tengok henset model ape dah aku pun lupe rasanya Nokia 6300 kot dan ade sebijik lagi yang dia tu nak tengok..Time tu market price dalam RM 1400 so kalo darab 2 total lebih kurang RM 3000..Macam-macam la dia tanya function sume..Sebagai seorang salesgirl yang peramah lagi mesra pelanggan aku pun bercerita la itu ini begitu begini..Budak tu tanya lagi last price dapat berape..Kemudian aku tengok price list dan bagi harga yang terbest la.Pastu dia suruh member dia gi amik duit kat ATM..Lepas je member dia kuar konon nak amik duit, budak ni pun macam terhendap-hendap la konon tunggu member dia amik duit, last2 dengan pantasnya beliau tu amik HANDPHONE trus BAWAK LARI !!! Rupa-rupanya member dia tu dah standby kat motor..Siyuttt tol, patutla dorang x bukak helmet..Maka PERKARA PERTAMA yang kitorang buat ialah CALL POLIS !


Nasib baik jugak aku kenal beberapa orang polis kat situ jadi senang sikit kerja..Kemudian kol boss kitorang pastu baru kol BIG BOSS kitorang..Menggegel gak pale lutut masa nak cite kat boss kitorang naseb bek x meraung sambey meroyan-royan..Bila polis sampai, cite sikit2 pastu tutup kedai kemudian ikut dorang gi balai untuk wat report..Masa kitorang kat bilik siasatan kot, tiba-tiba aku terbau wangi kemudian dengar suara jantan di belakang.."KENAPA NI, APE MASALAH?" Bile kitorang toleh belakang, walawehhhhhh...Hensem giler ! Serius aku x tipu ! Dalam keadaan tertekan camni aku masih sempat pikir benda camtu..Hahaha..Ingatkan aku jer pikir camtu rupa-rupanya kawan aku pon sama..Sengal tol pemikiran kami berdua ketika itu..So, dipendekkan cite beliau la yang incharge kes kitorang..hehe..


Esoknya tu, sedang aku enak2 golek2 atas katil lepas balik dari kerja, kawan aku call cakap nampak mangkuk 2 orang yang bawak lari henset tu..kawan aku dah gegel2 dah cakap..Aku suruh dia make sure betol2, yeke budak berdua tu..Setelah beliau pasti aku cepat2 kol polis kemudian aku terus ke tempat kawan aku berada..Polis tu x bagi kitorang ada dekat dengan budak2 tu, takut dorang nampak nanti x pasal2 cabut..Maka kitorang skodeng celah2 tiang telefon, nampak la budak 2 orang tu kene follow polis..Yess!! Kat situ gak kitorang berpelukan sebab hepi giler..Kalau tak tertangkap, kitorang yang kene tanggung sume kos kecurian tu taw sebab macam kecuaian kitorang la yang x alert time tu..Wuwuwu..


Esoknye lagi, kitorang kena gi balai untuk PROSES PENGECAMAN ! Ramai gak taw abam-abam polis ni panggil orang awam tuk sesi pengecaman..Dorang atur budak2 lelaki dalam 15 orang kot pastu kitorang kena tunjuk 2 orang suspek yang curik henset tu..Time tu xleh cakap apa2 just jalan depan dorang pastu tunjuk sape yang menjadi suspek ! Sejibik macam dalam drama der..Sebenarnya kitorang macam lucky la sebab mangkuk 2 orang tu dah ngaku kira kes kitorang macam senang nak setel..Tapi kene pergi jugak ke mahkamah untuk dengar pengakuan dorang..


Beberapa hari lepas tu, kitorang pergi ke mahkamah untuk dengar pengakuan budak berdua tu..Alhamdulillah dorang mengaku bersalah, tetapi hukuman dorang berat jugaklah sebab dorang melakukan kes jenayah di dalam bangunan, kalo aku x silap maksimum hukuman adalah 10 TAHUN PENJARA di bawah akta 380K ! Denda aku x sure ada ke tak, rasa macam ada tapi x sure..Kalau silap sori yer, maklumlah dah 5 tahun babe, bukan aku arif sangat pun pasal law2 ni..hehe..Sebenarnya aku kesian gak sebab dorang masih muda, umo dalam 20 kot tapi nak wat camne, dorang yang pilih jalan tu..


Tapiiiii..rupa2nya x abis lagi la kes tu sebab lepas dorang buat pengakuan, family dorang x puas hati, dorang jumpa hakim tuk buat semula pengakuan..Maka bile buat pengakuan sekali lagi, budak berdua tu terpaksa cakap yang dorang ni x bersalah ! Aku ingat lagi masa family budak tu datang kedai kitorang, actually family dia biasa jer tapi ade la ahli keluarga dia tu yang macam orang besar sket n dapat pulak menantu chinese..So, menantu dia la yang kow tim ngan bos dla..Bos aku kan chinese...Ya Allah, dorang punya cakap sikit xde manners, bleh plak tanya aku ni anak sape?? Dah kawen ke belum?? Bleh buat menantu la...Hello, ape ingat nak suruh aku senang2 tutup kes?? Pastu siap gitau lagi, budak2 ni main2 jer curik, saje jer tu, tunjuk style..Hampeh ko pakcik, gua rase nak jolok2 jer hidong pakcik tu dengan penyapu !


Maka, kitorang terpaksalah menghadapi perbicaraan yang panjang ! Arghhhhhhh..Tensen maaaa..Tiap kali ada perbicaraan aku mesti x sihat, xtaw nape tapi terpaksa attend gak..Yang paling berdebar masa kitorang terpaksa bercakap dalam court, berdebat dengan encek LAWYER yang agak loyer..Urghhhhh, geram sangat2 bile suara dia agak keras semasa soal aku..Dahla pekak badak marah pulak cakap  bahasa aku tak jelas..Padahal tuan majistret faham ape yang aku cakap! Sengal! Walaupun masa mula-mula aku macam ketar2 gak nak cakap tapi bila tengok loyer tu cam sengal jer apa lagi aku pun jadi macam superwoman tetibe, sungguh berkeyakinan membidas soklan2 beliau..hehe..kita x salah maaaa, ape yang perlu ditakutkan..


Ingatkan benda ni kejap jer setel, selalu gak la kot aku naik turun mahkamah, rasa macam artis pun ade, time tu rase nak pakai spek hitam dah..hahaha..giler! Padahal x syok langsung gi court ni, bosan taw sebab bukan kes kita jer, ramai weh sebab tu aku terketar2 gak masa kene buat statement kat depan. takut tersalah bagi maklumat! Kemudian lepas aku dapat kerja kat Kuantan dan skang kat Terengganu pulak, dorang dah tak panggil2 dah.Apa nama tu SAPINA rasanya, kalo dulu nampak jer polis datang mesti nak bagi sapina ni tuk pergi court.So, kes ni sampai skang belum setel lagi dan xtaw ape progressnye, dah tutup ke atau wat senyap atau pihak atasan dah kene bayar! AKu pun xde masa nak gi tanya, dah hepi dengan kehidupan sekarang, x payah turun naik court. Harap2 budak berdua tu insaflah, kesian kat kehidupan orang lain taw! Sayanglah sket kat masa depan korang tu, jangan ikut nafsu sangat nak itu ini..oke! take care sume :)


p/s : ape cite la abam inspektor yg ensem tuh..heee~~~


Comments

Robot | Sakti said…
ada ke cakap nak cuba curi-curi.
nasib baik dah settle.

sabarlah ye cik dla

:)
lady-D said…
ROBOT : ekceli x setel lg, kes ni mcm tergantung tp xpela, smpena xmas ni kire setel la..hohoho...
Anonymous said…
klu kes x setel, suspek tu bebas @ dlm perhatian polis?

nasib baik abg polis tu ada, hahha...
Saiful Ashraf said…
npe x jwap...saje2 nak report polis...pastu tnyer plak...xnak ke diorg tu cuba2 tido dalm lokap...
lady-D said…
Ix : tu yg dla x sure tu..mls nk gi tanya balai..dorg bayar kot..wallahualam..

fulas : kami ni hormat org tua lg penyabar..muahaha..
KNS said…
haih...apeh la pencuri tu
igt polis zmn skrg ne xterror ke
hrp hkumn tu bole mnyedrkn mrk..
nasib cik Dla selmt xkne buat ape2
=p
Prettyvrach said…
waaahhhh~ternganga Ml bace dyla..hahahaha...Sampai camtu skali.Ish2..bodo la budak2 yg ske mencuri neyh.Padan muke.Lenkali cakap jek kat polis tu,kite potong je tgn die.hukum hudud.hehehehe~
alexayussida said…
uikss...artis upenye dLa ni..kekekke:P

tuhla,budak2 zmn skrg ni xpk masa depan,pk nk seronok n sng cpt je..ssh kemudian xpk,dosa pahala tolak tepi..kan alexa dah bebel:P

syg!i ade exam le..huuu..tp demi dLA,kugagagagagaggagahkan jugak diri dtg:p da gagap da ha..oki...muchos besos con corino:D
Unknown said…
pergghhh..ada pengalaman tu kuar masuk mahkamah
lady-D said…
Nas : even kalo dorg terselamat kat cni nt akhirat esok2 xkan lps punye..Tu rrr, naseb bek x kene ape2..huhu..

ML : ttp mulut tu..hihi..tu laaa, dorg x pk nt ape akan jd..

alexa : hahaha..arit sgt la dla ni..patut la senyap jer ade xm jer..gd luck yer laling...

E.d.Y : pengalaman pahit tp oke gak atleast kite taw prosedur2nye kan..
aanie said…
hebat mu dila..x sangka mu penah naik turun court..kat krai tu mmg ramai pencuri..kedai ma aku dah brape kali kena curi...yg kes last budak tu kena penjara 6 bln jah..huhu..
lady-D said…
aanie : haha..aku pun x sngka gak kene hadapi sume tuh..siyes cuak wehh..kat rmh aku pon pnh kene pch msk gak tp smpai skg xtaw sape pnye keje..lame doh aku x gi kedai ma mu wehh..huhu
Ellen said…
Thanks for the wish dik..sori tak perasan plak..bz kot nak xmas..hehhe
lady-D said…
Ellen : u're welcome..enjoy ur xmas day dear :)